Uzņēmuma izaugsme un inovācijas
Pastāv pamata likumi, kuri ļauj Jūsu uzņēmumam veidot izaugsmi pilnīgi citādākā veidā nekā līdz šim esat vadījis un veidojis sava biznesa vidi. Tāpēc ir iespējams norādīt uz vairākiem aspektiem, kuriem nepieciešams pievērst uzmanību, ja uzņēmējs vēlas, lai inovācijas nodrošinātu viņa kompānijas izaugsmi.
- Ticēšana, ka Jūs spējat ielūkoties nākotnē – Jo svaigāka būs inovācija, jo lielāka iespēja, ka tā piepildīsies tālākā nākotnē, laikā, par kuru Jums datu dotajā brīdī nav. Pārāk bieži kāda jauna produkta izstrādātāji vadās pēc aplamas pārliecības, ka tieši šim produktam piederēs nākotne. Kompānijas, ķeroties pie kādiem jauninājumiem jeb inovācijām, nedrīkst tikai nemitīgi vākt aizvien jaunus un jaunus datus un ne par sprīdi neatkāpties no apstiprinātā biznesa plāna. Mūsdienās veiktie pētījumi liecina, ka plānošana ir svarīga, taču ļoti nozīmīgi ir mācīties no reālās pieredzes. Tādēļ ieteikums būtu izstrādāt pēc iespējas vairāk produkta prototipus, pārbaudīt tos izmēģinājuma režīmā un uzklausīt iespējami vairāk patērētāju atsauksmju.
- Svarīgākais ir laiks un tā izvēle – Inovācijas saglabā inovāciju statusu ļoti īsu laika periodu. Pat pats mūsdienīgākais viedtālrunis, ko esat nopircis šogad, pēc gada būs tikai vēsturisks artefakts. Vēl sarežģītāka inovāciju ieviešana kļūst tādēļ, ka to veiksme ir atkarīga arī no laika izvēles – ja kaut ko ieviesīsiet par agru, pēc tā nebūs pieprasījuma, ja par vēlu – jūs jau būs apsteiguši konkurenti.
- Nejauciet savus menedžerus ar inovatoriem – Būtiskākā atšķirība ir tajā, ka menedžeru uzdevums ir sekot līdzi, lai kompānijas kārtīgi ieeļļotais mehānisms strādātu kā pulkstenis, taču inovācijām ir nepieciešamas zināmas novirzes no normas. Pārmaiņu veikšanai un jauninājumiem ir nepieciešami cilvēki, kuru domu gājiens ir atšķirīgs no pārējo darbinieku domu gājiena. Viņus gan ir ļoti grūti vadīt, piespiest ievērot korporatīvo kultūru, taču tālredzīgas kompānijas, piemēram, Apple vienmēr spējušas novērtēt šādus cilvēkus.
- Ambīcijas ir jāsaskaņo ar iespējām – Apdāvināts amatieris, kas kļūst par varonīgu inovatoru, ir viens no lielajiem amerikāņu mītiem. Mediji mēdz jūsmot, ka Lerijs Peidžs un Sergejs Brins kompāniju Google izveidojuši kādā garāžā, taču piemirst, ka abi uzņēmēji bijuši Stenforda universitātes doktorantūras studenti un strādājuši kolektīvā, kurā bija sapulcināta vesela plejāde ģēniju un Nobela prēmijas laureātu. Ja jūs mēģiniet izstrādāt kaut ko tiešām labāku vai ilgtspējīgāku (vai tās būtu brīnumzāles, vai jauns biznesa modelis delikatešu veikalam), jums nepieciešami eksperti, kas palīdzēs to izdarīt pareizi. Izstrādāt stratēģiju ir daudz vienkāršāk nekā atrast patiešām kompetentus cilvēkus, kuri spējīgi darboties praksē.
- Jāsāk ar kompānijas kodolu un tad jāvirzās no tā ārā – Jo tālāk no kompānijas centra jūs atrodaties (gan fiziski, gan emocionāli), jo lielāka iespēja, ka meklēsiet kādus alternatīvus ceļus sava uzdevuma risināšanā. Kompāniju vadībai ne tikai būtu jāpieņem tas, ka perifērijā noteikumi nav tik stingri, bet tas arī jāsekmē. Vienmēr atcerieties, ka 20% no jūsu organizācijas pārveidot par 80% ir vienkāršāk, nekā 80% no organizācijas pārveidot par 20%.
- Nepareizo klientu uzklausīšana – Ļoti bieži kompānijas atrod labu aizbildinājumu inovāciju trūkumam – klienti ir apmierināti ar to, kas viņiem tiek piedāvāts, un nekādas pārmaiņas nevēlas. Nepareizo klientu uzklausīšana ir ļoti liela kļūda. Pamēģiniet iedomāties, ka laiks, kas nepieciešams inovāciju ieviešanai tirgū ir salīdzināms ar laiku, kas vajadzīgs, lai izkļūtu no degošas ēkas. Ja jūs vadīsieties pēc tiem, kuri nekur nesteidzas, tad ārā tiksiet pēdējais. Tādēļ sekojiet tiem klientiem, kuri pirmie sākuši kustēties.
- Nepareizo “punktu” savienošana – Inovācijas attiecas uz jebkuru funkciju jūsu kompānijas iekšienē, tādēļ tās nepieciešams sinhronizēt, ļoti bieži tas nozīmē atteikšanos no kompānijas hierarhiskās struktūras. Jebkurai lielais kompānijai jāapmāca arī savi apakšuzņēmēji, jākļūst par kaut ko līdzīgu universitātei, kas ir gan inovatīva, gan ilgtspējīga. Iemāciet savus līderus būt brīviem un atbildīgiem.